“De communicatie naar de burger toe moet beter”

maandag, 25 april, 2016
“De communicatie naar de burger toe moet beter”

“De communicatie naar de burger toe moet beter.” Het zijn niet onze woorden, maar wel die van burgemeester Breemersch in de Streekkrant van 23 maart 2016.

En met CD&V De Haan moeten we het toegeven: hij heeft gelijk. Overschot van gelijk.

In de praktijk werden we met CD&V De Haan al meermaals geconfronteerd met de gebrekkige communicatie vanuit ons gemeentebestuur. Ook vorige week.

1 van de voorbeelden is terug te vinden op de gemeentelijke website. Of eerder: is er niet terug te vinden. Op donderdag 21 april ging de gemeenteraadszitting door. We zijn ondertussen maandag 25 april en nog staat de agenda van die gemeenteraadszitting niet online.

Onmogelijk dus om als inwoner van De Haan het reilen en zeilen van de gemeenteraad op de voet te volgen. En in deze een nul op het rapport communicatie naar de burger toe.

Maar ons is met dit voorbeeld duidelijk geworden dat er niet enkel wat schort in de communicatie vanuit het bestuur naar de burger toe, maar ook intern binnen het bestuur.

CD&V-afdelingsvoorzitter Nele Huysentruyt stuurde namelijk op maandag 18 april een e-mail naar de burgemeester met de vraag of de agenda al beschikbaar was. In diezelfde e-mail wees ze de burgemeester erop dat de agenda nog niet op de website stond.

2 mogelijke verklaringen: ofwel las de burgemeester deze e-mail zelf niet en gaf hij als dusdanig geen dienstopdrachten door, ofwel reageerden de diensten niet op zijn vraag om gevolg te geven aan de e-mail.

Welke verklaring het ook moge zijn, de conclusie is duidelijk: communicatief schort er echt wel wat, ook binnen de muren van het gemeentehuis.

Bovendien nog een opmerkelijke vaststelling: de ‘wegwijs’ die de zoekende burger op de goeie weg zou kunnen helpen om dan toch bij de juiste mensen terecht te komen wanneer hij de nodige informatie niet altijd meteen terug vindt op het internet, die is niet beschikbaar via de website www.dehaan.be .

Moeten er nog voorbeelden zijn?